Vond nakke? – Hva kan man gjøre selv?

Skrevet av Carl Christian Aasheim | 22. november 2017 | Ingen kommentarer

Jeg er av den oppfattelsen at manuell behandling, isolert sett, gir dårligere resultater sammenlignet med manuell behandling kombinert med egentrening. Med det så mener jeg at akuttbehandling kan virke både smertedempende og funksjonsfremmende for en vond nakke, men for å oppnå en bedre langsiktig effekt kan det være lurt å styrke de musklene som er med på å påvirke spenningsforholdet i nakken din.

Jeg opplever ofte at kunder som har fått behandling andre steder ikke har mottatt noe form for egentrening eller øvelser de kan gjøre for å unngå at skaden kommer tilbake igjen. Det overrasker meg, med tanke på all den gode og tilgjengelige forskningen som tilsier at trening både har forebyggende og smertedempende effekt.

Hvis du kjenner deg igjen i noe av dette og fortsatt plages med smerter i nakken, prøv disse enkle nakkeøvelsene over en 12 ukers periode. De er superenkle og krever ikke noe ekstra utstyr. Alt du trenger å gjøre er å finne deg en god posisjon, enten sittende eller stående. Trekk deretter haken lett inn og roter så langt du kan til ene siden. Når det er gjort gjentar du samme rutine til andre siden. Gjennomfør totalt 10 rotasjoner til hver side. Er du usikker på hvordan det ser ut så ta en titt på videoen her:

Nakke – rotasjon

Når du har gjort øvelsen ovenfor så fortsetter du med denne:

Nakke – sidebøy

Her også trekker du haken lett inn, men i stedet for å rotere så langt du kan så sidebøyer du nakken så langt du kan til hver side. Denne øvelsen kan også gjennomføres med 10 repetisjoner til hver side.

Det er ikke verre enn det. Superenkle øvelser som kan gjennomføres så og si hvor som helst. Stikkordet her er kontinuitet. Øvelsen bør gjennomføres tre ganger i uka i 12 uker for optimal effekt.

God trening.