Vondt i nakken? Hva kan man gjøre selv med en foamroller.

Skrevet av Carl Christian Aasheim | 6. desember 2017 | Ingen kommentarer

I forrige innlegg viste jeg noen øvelser som er gode for nakken dersom du har stiv og vond nakke. De er effektive, enkle å gjennomføre og krever ingen bruk av utstyr.

Øvelsene jeg skal vise nå er for deg som ønsker litt mer utfordring og i tillegg har tilgang på litt utstyr. Det er ikke mye utstyr som trengs, så hvis du har en strikk og en foamroller så kommer du langt. I dette innlegget fokuserer jeg på nakkeøvelser hvor du kun bruker en foamroller.

Grunnen til at du bør inkludere øvelser for nakken din er at du styrker nakkens muskulatur, som gjør den sterkere, mer utholdende og mer robust i hverdagen.

Funksjonelt sterkere nakkemuskulatur = mindre sannsynlighet for smerter i nakken!

Første øvelse er en «nikkebevegelse» på foamroller. Utgangspunktet er det samme i alle øvelsene og det er at du starter øvelsen med å trekke haken lett inn. I dette tilfellet så føles det som at du presser hodet rett ned i foamrolleren. Mens du holder presset så kan du prøve å rulle foamrolleren frem og tilbake med små bevegelser.

Nake fleksjon med foamroller

I øvelse nummer to så snur du foamrolleren 90 grader. Press hodet lett ned i foamrolleren og nå kan du prøve å rulle den fra side til side med små bevegelser. Prøv begge øvelsene med 8-10 repetisjoner i 2-3 runder.

Nakke rotasjon med foamroller

Ønsker du flere tips til nakkeøvelser som du kan gjøre hvis du plages med stiv og vond nakke så følg med videre. Neste gang viser jeg øvelser med bruk av strikk.

God trening!